Nederlands

Wat verenigt een onverbeterlijke shopaholic en een financieel geletterde burger?

De herfst is gekomen. We kijken allemaal al uit naar het einde van het jaar en onze favoriete winterfeestdagen. Het is een goed idee om van tevoren over de voorbereiding na te denken. Nee, niet over de decoraties en de feestelijke tafel, maar over iets wat ons als kinderen nog steeds in verrukking brengt – cadeaus.

Hoe haast en onbezonnen aankopen te vermijden en niet te verdwalen in de menigte van kopers die zoals jij geen idee hebben wat ze moeten schenken mensen die ze zo goed kennen? En wat als je dan op oudejaarsavond staat voor een lege etalage met een bordje “uitverkocht”?

Afgelopen november spraken mijn vrienden en ik op Skype. Het gesprek draaide zich om de komende Black Friday. Terwijl we op de website blackfriday-deals.be surften, bekeken we boeken, snoepgoed, cosmetica, sportkleding, dierenbenodigdheden – alles wat we op dat moment nodig hadden (of wat nodig werd in de uitverkoop).

Dit jaar besloot ik bij de eerste gelegenheid kennis te maken met de aanbiedingen van de bedrijven die deelnemen aan de promotie. Ik wacht al maanden op deze dag, maar niet vanwege een ongezonde wens om tenminste iets te kopen – van tevoren cadeaus voor mijn familie opdoen.

Ik heb lang nagedacht over wat zou passen bij de interesses en verlangens van elk gezinslid, wat echt nodig is en mijn aandacht toont (en hen vaker aan mij zou herinneren).

MediaMarkt Black Friday redde me niet alleen van een moeilijke keuze, maar ook gaf nieuwe ideeën. Black Friday is voor vele een tijd voor winstgevende grote aankopen, zoals elektronica. Het gaat ook over dagelijkse hulp in het leven, leuke ontspanning, inrichting van een thuiskantoor, over zelfzorg en meer.

Nu met een boodschappenlijstje, voel ik me volledig uitgerust. En hoe vind je het om van tevoren cadeaus aan te schaffen?

Close